середу, 9 березня 2016 р.

Українська література 9 клас



«Думка» («Нащо мені чорні брови...») (1838 р., С.-Петербург)

5.3.2. Тема: розповідь про нещасливе кохання дівчини та її сирітське життя серед своїх.
5.3.3. Ідея: висловлення співчуття героїні твору, яка вимушена страждати, плакати через «зраду чорнявого».
5.3.4. Основна думка: Нащо ж мені краса моя, / Коли нема долі?
5.3.5. Жанр: інтимна лірика.

5.3.6. Римування: перехресне.
5.3.7. Сюжет поезії.
Молода дівчина, героїня твору, плаче, серце в неї «в’яне», вона «нудить світом», оскільки її залишив чорнявий. Тепер вона не бачить сенсу свого подальшого життя. Навіть близькі люди виявляють байдужість до її сліз, квилінь. Дівчина хоче, щоб її сум, жалість «вітри почули і понесли за синєє море, чорнявому зрадливому на лютеє горе».
5.3.8. Художні особливості вірша.
Анафори: «Чого...», «Нащо...», «Нема...», «Нехай...», «Щоб...».
Епітети: «літа... веселі», «тяжко жити», «лютеє горе», «вітри буйнесенькі».
Повтори: «літа молодії», «очі плачуть», «чого серце...».
Риторичні оклики: «Нехай плаче сиротина, / Нехай літа тратить!», «Чорнявому зрадливому / На лютеє горе!».
Метафори: «Літа пропадають», «очі плачуть», «серце в’яне, нудить світом», «очі плачуть», «серце хоче... воркує», «вітри почули».
Порівняння: «нуждить світом, як пташка без волі», «як голубка, день і ніч воркує», «свої люди — як чужії», «серце, як голубка... воркує».
Звертання: «плач же, серце, плачте, очі».
Риторичні запитання: «Нащо ж мені краса моя, / Коли нема долі?», «Та й нащо питати?».
Зменшувально-пестливі форми: «буйнесенькі», «чорнявий».
5.3.9. Обговорення ідейно-художнього змісту поезії.
Питання для «круглого столу»:
- Якою ви уявляєте героїню твору? Чи є цей портрет типовим для багатьох українок?
- Через що дівчина так страждає, плаче?
- Чому поет сум героїні порівнює з птахом, позбавленим волі?
- Яке значення дівчина приділяє власній долі?
- У чому виявляється сирітство героїні? Як вона сприймає байдужість до свого горя з боку оточуючих?
- Чи можливо якось зарадити стражданням героїні?
- За допомогою яких художніх засобів поет зображує горе молодиці?
- Як, на ваш погляд, чи можна вважати останні рядки твору прокляттям дівчини, зверненим до коханого? Чи почує він його?
- Якою ви вбачаєте подальшу долю дівчини? Чи співчуваєте їй?
- Доведіть, що основний мотив даного твору Т. Шевченка — почуття самотності, сирітство.

Немає коментарів:

Дописати коментар