Стилі мистецтва. Бароко. Класицизм. Романтизм. Реалізм
ХVII ст. – вік
могутніх зіткнень двох соціально-економічних систем: нової капіталістичної і
старої феодальної. В цей час зростає значення науки, інтереси буржуазії
направлені на зруйнування застарілих форм суспільного життя. Мистецтво ХVІІ ст.
характеризується формуванням трьох яскраво виражених стилів: бароко, класицизму та реалізму.
Стилі мистецтва. Бароко
Стиль
бароко сформувався раніше в Італії – там митці були тісніше пов’язані з
папським Римом і іншими центрами духовної і світської влади, а стара
аристократія і церква були зацікавлені в мистецтві, яке могло б служити ореолом
їх могутності і величі. Цим пояснюється парадність і піднесеність італійського
бароко.
Дехто
вважає, що основи бароко заклав ще Мікеланджело, який любив вільно поводитись з
пропорціями – в барочній архітектурі такий підхід стає одним з правил. В
перекладі з італійської бароко означає: «чудернацький», «вигадливий», «дивний».
Архітектурні ансамблі стають асиметричними, в планах споруд з’являються вигнуті
лінії й овали, на фасадах багато відверто декоративних деталей ( інколи вони
зовсім ховають під собою ті частини будови, що мають конструктивне
навантаження). Велику роль у зовнішньому вигляді пам’яток стилю бароко відіграє
скульптура, пластичний орнамент та монументальний живопис.
В
епоху бароко набула особливої популярності та одержала новий розвиток паркова
архітектура, склалися різні типи парків.
Крім
спільних для всіх європейських країн архітектурних рис, пам’ятки стилю бароко
мали свої особливі риси в кожній країні.
Італія
У
ХVII ст. в Італії будується особливо багато віл, виникає особливий тип
парку, що дістав в архітектурі назву італійського. Основною ознакою такого
парку є наявність осі, вздовж якої розміщуютья всі паркові споруди. Парк
повинен бути розташований на рельєфі, що поступово знижується. Часто в ньому
влаштовують водяний каскад.
Під
керівництвом Л.Берніні остаточно завершується будівництво собору святого Петра
в Римі, головного храму католицького світу (майдану надається форма овалу, він
оточується грандіозною колонадою).
Відомі
архітектори: Г.Гварніні, Ф.Бороміні, К.Райнальді.
Франція
Французькому
бароко притаманні певні суперечності між зовнішнім виглядом будови і його
внутрішнім вбранням. Фасади були досить строгими і симетричними, а кімнати
вбиралися примхливо й розкішно. Найяскравіший приклад – королівська резиденція Версаль.
Французькі
парки відрізнялися тим, що краєвид в них повністю створювався штучно й нічим не
нагадував природний. Парк мав регулярне планування, дерева в ньому
підстригалися. Центром грандіозного Версальського парку були королівські покої,
до них сходилися всі алеї. Свого часу французький парк набув великої
популярності і в інших країнах, в тому числі і в Росії.
Відомі
архітектори: Ф.Мансар та Ж.Мансар, Ж.Лемерсьє, Л.Лево.
Іспанія
Започаткований
в Іспанії стиль був настільки ошатним, що його починають називати не бароко, а ультра бароко. Найвідоміший архітектор
Х.Чурригера, створені ним і його учнями будівлі відокремили в стиль, що дістав
назву чурригереск. Його характерна
ознака – велика насиченість декоративними деталями (парадний двір Єзуїтської колегії в м. Саламанка, картезіанський
монастир Чертози в Гранаді).
Англія
Англійське
бароко називають класицистичним, воно
має досить стримані риси, але головна церква Лондона – собор святого Павла належить саме до цього стилю.
Німеччина
Споруди
бароко в Німеччині мають різні риси – це пояснюється роздробленістю країни: на
Заході відчувається вплив Франції, на півночі – Нідерландів, великий внесок
належить і емігрантам-італійцям.
Чудові
пам’ятки можна бачити в Мюнхені та Дрездені (замок
Цвінгер, архітектор М.Д.Пепельман), у Вюрцбурзі (палац єпископа Шернборна).
Австрія
Цікаві
зразки бароко дала людству Австрія. Серед них церква св. Карла Борромея – найбільша у Відні, її збудував
архітектор І.Фішер, Верхній
Бельведерський палац, архітектор І. Гільдебрант.
Чехія
Перлини
світової архітектури: палац графа Черні,
церква св. Микулоша, архітектор К.І.Динценгофер.
Росія, Україна
Саме
в цей період завершається культурна ізоляція Росії. Російське бароко має свої
характерні риси: яскраве зовнішнє розфарбування будов (декоративні деталі
робили з гіпсу і розфарбовували білою фарбою), в будівлях помітні не лише риси
європейського бароко, а й слов’янські мотиви. Слов’янське бароко спочатку
поширилося в Україні, а до росіян прийшло після приєднання України.
Найвидатнішим
архітектором вважається Б.Растреллі: Петергофський
палац, Єкатерининський палац, Андріївська церква і Маріїнський палац в Києві.
Бароко в образотворчому мистецтві
Для
бароко характерний особливий погляд на людину та світ, що її оточує. «Весь світ
театр, а люди в нім актори» - цей шекспірівський вислів вдало виражає зміст
культури бароко. Песимізм, відчай після втрати сталої культурної традиції
спостерігається в своєрідних мистецьких формах. Культура бароко далека від сентиментальної
сльозливості, її герой – яскрава особистість з складним внутрішнім світом.
В
образотворчому мистецтві популярне звернення до релігійних сюжетів, де яскраво
проявляються декоративність, контрастність, грандіозність, напруженість в
композиції, алегоричність .Великого поширення набувають парадні портрети, які
підкреслюють привілейоване суспільне становище людини. Ідеалізація образів
поєднується з бурхливою динамікою, несподіваними композиційними вирішеннями,
підкресленою чуттєвістю. Значного поширення і високого ступеня розвитку набуває
побутовий та історичний жанр.
Італія
Формування
живопису бароко пов’язане з творчістю кількох художників, які почали відходити
від високого Відродження і маньєризму в ХVI ст.: Караччі, Тінторетто, Рені, Караваджо. Караваджо
є одним із засновників реалістичного живопису («Лютніст», «Упевнення апостола Фоми», низка натюрмортів і пейзажів,
«Розп’яття апостола Петра»). Послідовників Караваджо називали
караваджистами і впізнавали за гіпертрофованим реалізмом і темним фоном картин.
Відомі
художники: Гверчино, П’єтро да Кортона, Л.Джордано.
Іспанія
Найбільш
яскраві фігури: Х.Рібера, Ф.Сурбаран,
Д.Веласкес.
Х.Рібера
на початку творчого шляху знаходився під впливом Караваджо. Підкреслена
правдивість і матеріальність зображення поєднуються з возвишеним художнім
узагальненням («Поклоніння пастухів»,
«Св. Інесса», «Хромоніжка»).
Для
творчості Сурбарана характерні сюжети з життя святих, він створював суворі,
монументальні і в той же час життєво реальні образи («Відречення Марії», «Розп’яття»).
Веласкесом
на початку творчого шляху створено серію картин з народного життя «бодегонес», в яких помітно наслідування
Караваджо. Був придворним живописцем, створив серію парадних портретів, які
відрізняються оригінальним підходом до реалістичного зображення («Портрет папи Інокентія Х», «Герцог
Оліварес», «Інфанта Маргарита в оточенні фрейлін і карликів»).
Фламандські художники
Художники
в основному спеціалізувались на окремих жанрах, це був новий прояв в
образотворчому мистецтві. Популярним було правдиве відтворення реального життя.
Відомі
художники: Пітер Пауль Рубенс – глава
фламандського бароко, придворний живописець, твори відрізняються
театралізованістю композиції, бурхливим рухом, яскравими кольоровими
контрастами («Вірсавія», «Союз Землі і Води»,
Автопортрет з Ізабеллою Брант»);Я.Йорданс –його творчість тісно пов’язана з
життям народу («Сатир в гостях у
селянина», «Бобовий король»); Рембрандт – найбільш повно і яскраво
відтворив демократичні передові прагнення свого часу і свого народу («Повернення блудного сина», «Осліплення
Самсона», «Пристрасті Христа»).
Театральне мистецтво
В
драматургії панівні позиції завойовує жанр трагедії, відроджений завдяки В.Шекспіру. Твори театру бароко
призначені дляв сіх верств населення, а не лише для аристократів.
Музика
В
цей період починає формуватись музична культура, яку тепер називають класичною
музикою.
В
церковній практиці все більше уваги приділяється музичному супроводу,
католицька меса завдяки проникливій музиці досягає довершеності. Високі зразки
церковної та світської музики дали видатні композитори ХVII-XVIII ст. А.Вівальді («Пори року»), Й.-С.Бах («Страсті
за Матвієм», «Страсті за Іоанном»), Г.Ф.Гендель («Мессія», «Ізраїль», «Есфір»),
Й.Гфйдн («Створення світу»).
У
руслі бароко, яке сміливо комбінує різні види і форми мистецтва, виникає новий
музичний жанр – опера. Біля витоків
цього жанру стояв італійський композитор К.Монтеверді
(опера «Орфей»).
Інтегративна культура бароко
дуже скоро починає розпадатись на окремі напрямки, які підкреслювали ту чи іншу
сторону сприйняття дійсності, але примхливе і напружене у своїх пошуках
барокове світовідчуття і відповідна стилістика ще продовжують існувати до кінця
ХVIII ст.
Немає коментарів:
Дописати коментар