Графіка.
Живопис
Живопис
Живопис
—
вид зображального (образотворчого) мистецтва, твори якого виникають за допомогою
фарб, які наносяться на будь-яку тверду поверхню. Слово «живопис» означає
«писати живе», «писати життя»
У світовій історії
мистецтва живопис часто посідав провідне місце. Ця його роль пояснюється
переважно тим, що в жодному іншому виді мистецтва не можна передати видимі
явища світу, образ людини або природи в тій мірі, як у живописі
Виразні засоби живопису — колір, малюнок, світлотінь,
виразність мазків, фактури та композиції, що дозволяє виконувати на площині
кольорове багатство, об’ємність предмета, якісну матеріальну різноманітність,
простір, глибину кольорово-повітряне середовище.
1. Колір.
Колорит — система співвідношення кольорових тонів, що утворюють певну єдність.
Наука про колір — колористика.
Історично склалися
дві колоритні тенденції:
а)
символічна (кількісно-локальний колір, із символічним значенням);
б)
реалістична (повноцінна передача кольорової картини світу, використання вальору
та рефлексу).
Відповідно існує хроматична шкала (представлена 10 основними
кольорами: червоним, помаранчевим, жовтим, жовто-зеленим, зеленим,
зелено-блакитним, блакитним, синім, фіолетовим, багряним) та ахроматична шкала (ряд сірих тонів від чисто
білого до чорного).
Основними
кольорами хроматичної шкали вважаться ті, що
існують у при роді в чистому вигляді (мінерали): жовтий, червоний, синій. Усі
інші — додаткові (чи складені). Вони утворюються від змішування основних тонів.
Живопис — це не протокольний звіт про
наші знання, які мають колір ті чи інші предмети, а така художня передача
кольорового оточення, якою ми сприймаємо її в конкретних умовах.
2. Тон — основний відтінок, який узагальнює та підкоряє собі усі кольори твору,
та той, що повідомляє колоритну цілісність.
3. Вальор — відтінок тону, виражає певне відношення світла та тіні. Кожен із
відтінків тону перебуває у закономірному співвідношенні та надає послідовної
градації світла та тіні в межах кольорів залежно від освітлення.
4. Рефлекс
— виникає тоді, коли на предмет падає відблиск від оточуючих предметів.
5. Кольорова
пляма (мазок) — основний технічний прийом, який дозволяє передати багатство
аспектів, сприяє пластичному об’ємному ліпленню форми.
6. Перспектива —
система зображень на площині та об’ємних тіл, просторова структура,
розташування у просторі та віддалення від спостерігача.
7. Композиція
у живописі — це розташування фігур та предметів, кольорових плям та
об’ємних мас із встановленим центром зору (перспективою).
Залежно від
способу втілення ідейного задуму в живописі, як і в скульптурі, існують поняття
станкового та монументального твору.
ЖАНРИ ЖИВОПИСУ
1. Портрет — це зображення людини чи групи людей, які мають риси подібності
з тими, що існують у реальній дійсності.
2. Натюрморт (із французького «мертва натура») — це продумана
композиція неживих предметів побуту або об’єктів тваринного чи рослинного
світу, що становить сюжет художнього твору.
3. Пейзаж (із французького «країна,
місцевість») — жанр образотворчого мистецтва, в якому основним предметом
зображення є природа. Розквіт цього жанру датується XVII сторіччям у мистецтві
голландських художників.
4. Побутовий жанр — один із традиційних жанрів
образотворчого мистецтва, що визначається колом тем та сюжетів із повсякденного
життя: звичайного, приватного, суспільного.
5. Батальний жанр пов’язаний із зображенням битв,
військових походів, різноманітних бойових дій та епізодів військового життя.
З’явився в епоху Відродження.
6. Історичний жанр присвячений історичним діячам та
подіям, що є суспільне значимими, і є явищем в історії людства.
7. Міфологічний жанр присвячений героям та подіям, про
які розповідається у міфах давніх народів. Витоки цього жанру — в
пізньоантичному та середньовічному мистецтві. Остаточно сформувався в епоху
Відродження
Графіка
Графіка (з
грецького «пишу, малюю») — вид образотворчого пластичного мистецтва. Як і
живопис, пов’язана із зображенням на площині: малюнок або відтиск наноситься,
як правило, на аркуш паперу. Лінія, контур, силует у цьому мистецтві відіграють
головну роль.
Графіка — мистецтво малюнку. Плавність або строкатість лінії,
її м’якість або твердість, уривчастість або безперервність, ступінь тонкості,
сухості чи товщини — все це має значення та використовується художником задля
різнобічного відтворення дійсності. Лінія може передати обриси предметів, їхню
фактуру і характер. Графіка — найоперативніший образотворчий вид мистецтва.
Таким чином, лінія,
пляма, тон — основні виражальні засоби у графіці.
Різновиди
графіки
Станкова
графіка
1. Оригінальна
графіка — твори виконуються в одному екземплярі на папері різними художніми
матеріалами.
2. Естамп
(з франц. «відтиск») — вид графіки, що дозволяє тираж, тобто більшу чи
меншу кількість повноцінних авторських екземплярів твору.
Естамп ділиться
на чотири види:
а) високий
друк. Висока гравюра — найстаріша серед усіх видів естампу. Вона виникла
від техніки «набійки» — друку з випуклих дерев’яних форм на тканину, що робилося
ще в пізньоантичному Римі;
б) глибока
гравюра — офорт, різцева гравюра на металі, другий за віком вид естампу,
вона заявилася всередині XV століття. Основні механічні способи: різцева
гравюра на металі, суха голка, мецо-тинто;
в) плаский
друк — літографія, альграфія, офсет. Родоначальниця цього виду естампу —
літографія. Художник, малюючи на камені — вапняку — спеціальними олівцями та
тушшю, створює водовідштовхуюче середовище. Під час друку перед кожним
нанесенням фарби на камінь він змочується водою, яка не лягає на малюнок, а
товста друкарська фарба в свою чергу не лягає на воду.
г) трафаретний
друк — шовкографія. У шовкографії друкованою формою служить тонка, але
міцна тканина, натягнута на раму.
Промислова графіка
Із мистецтвом
книги пов’язаний особливий жанр — екслібрис (від латинського «з книг»)
— книжковий знак, який вказує на володаря книги
До мистецтва
книги входить:
—
виготовлення макету;
—
оформлення;
— ілюстрації.
Немає коментарів:
Дописати коментар