Стилі мистецтва. Реалізм
Реалізм
в мистецтві – це правдиве, об’єктивне відтворення дійсності специфічними
засобами, притаманними тому чи іншому виду художньої творчості. В різних видах
мистецтва спостерігаються різні прояви реалістичних тенденцій. В естетиці
відсутні докладно встановлені ознаки реалізму – міра проникнення в життя,
художнє пізнання його важливих сторін і якостей і в першу чергу соціальної
дійсності визначає і міру реалістичності того чи іншого художнього твору.
Реалістичне
мистецтво має надзвичайно багато способів пізнання, узагальнення, художньої
інтерпретації дійсності, які проявляються в характері стилістичних форм і
прийомів. Реалізм – не бездумне копіювання натури, а свідомий відбір
найважливіших рис того, що має намір зобразити художник.
Не кожне зовні достовірне зображення можна
вважати реалістичним – в цьому полягає тонка грань відмінності між натуралізмом
і реалізмом. Для виявлення тих чи інших сторін глибинного змісту життя існує
потреба іноді в різкій гіперболізації, загостренні, гротескному трактуванні
«форм самого життя».
Реалізм
в широкому розумінні здавна був притаманним творам художньої культури, однак в
різні історичні епохи він набував специфічних рис, обумовлених рівнем розвитку
суспільства і художньої свідомості. Іноді реалізм перевтілювався в різні
стилістичні форми (первісне мистецтво, античність. Епоха Відродження та ін.)
Художня
правдивість включає в себе дві сторони: об’єктивне відтворення дійсності і
істинність естетичної оцінки. Реалізм не завжди постає перед нами в чистому
вигляді – реалістичні риси спостерігаються в багатьох сучасних мистецьких
стилях.
Образотворче мистецтво
Особливе
місце в становленні реалістичного методу займає творчість іспанського художника Ф.Гойі – він став одним з тих митців,
хто виступив відкрито критикуючи реальне життя і його ганебні прояви (серія «Капрічос»).
У
Франції найближчими до реалістичних тенденцій були художники барбізонської школи – вони першими
почали писати пейзажі з натури, безпосередньо на природі. До них належали: Г.Курбе, Ф.Міллє, К.Коро.
В
Англії реалістичні стилю дотримувався У.Хогарт
(«Модний шлюб»).
В
Росії реалізм представляли художники-передвижники: Г.Мясоєдов, В.Перов, І.Крамской, І.Рєпін, В.Суриков, І.Шишкін,
А.Саврасов, І.Левітан, В.Сєров, М.Ярошенко – вони остаточно затвердили
позиції реалізму в побутовому, історичному жанрах, портреті та пейзажі.
Товариство передвижник художніх виставок було засновано в 1870 р. в Петербурзі
за ініціативи майстрів демократичного напряму.
В
Німеччині та Австрії реалістичний напрям дістав назву бідермайер. Головною темою для зображень стала людина, її дім,
сім’я. Художники цікавились не минулим, а теперішнім, не великим, а малим.
Музика
Культурні
здобутки реалізму знаходять своє втілення і в тенденціях розвитку музики.
Поступово вона позбавляється від зайвої патетики та яскравого екзотизму,
поглиблюється її психологізм, посилюється ліричне начало.
Особливо
це помітно на прикладі творчості П.Чайковського,
який працює в різних музичних жанрах, творчо використовуючи і здобутки
фольклорної традиції, і досягнення західноєвропейських авторів, і надбання
російської національної композиторської школи (опери «Мазепа», «Воєвода», «Лебедине озеро», «Євгеній Онєгін», «Пікова
дама»).
Театр
Значні
зміни відбуваються протягом ХІХ ст. в театральному мистецтві. Провідною фігурою
стає режисер: він створює єдине ціле – виставу, де складовими елементами
виступають текст, гра акторів, декорації, костюми, мізансцени.
Висновки
Таким
чином, у Європі ХVІІ-ХІХ ст. швидко змінюються способи світосприйняття і уявлення про
місце і роль культури. Поступово визначилися нові культурні цінності, які, з
одного боку, передбачали надання людині все більшої свободи в її діяльності
(передусім творчої), а з іншого вимагали підпорядкування особистих цілей та
інтересів суспільним потребам.
Немає коментарів:
Дописати коментар