Художня культура
козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві. Іконопис
(козацькі «Покрови»)
В архітектурі України середини XVI ст. відбувалися суттєві зміни — зникли оборонні риси,
будівлі перетворилися на житлові палаци. Панівними стилями стали місцеві варіанти
ренесансу й бароко.
Із прийняттям
Магдебурзького права в Україні почалася регулярна забудова міст за
європейськими зразками. Місцеві майстри створили власний напрямок в
архітектурі. Яскравим прикладом мистецької та культурної спадщини є забудова
площі Ринок у Львові, а у XVII ст. було встановлено
статуї лицарів.
У
культовій
архітектурі розвиваються дві течії: продовжують зводитись
дерев'яні церкви, що є характерним для лісових районів У сільській
місцевості храми компактні, чудово вписуються в навколишнє середовище (церква
Михайла в с. Білосток, усипальниця Б. Хмельницького у с. Суботів, де його було
поховано, церква Миколи Притиска у Києві). Посилюється інтерес до історичної
спадщини.
З
розвитком цивільного будівництва до
мистецького обігу входить скульптура. У скульптурних студіях
здійснюються спроби вивчити натуру та йти за законами анатомії. У релігійній
скульптурі теж здійснюються зміни — намічаються ознаки побутового жанру.
Ця епоха в українському мистецтві засвоїла гуманістичні ідеї як власне надбання.
Людина стає провідною темою мистецтва, а реалізм — головною якістю.
У Києві будуються такі перлини, як Андріївська церква та Маріїнський палац,
у Львові — Собор Св. Юра, на Тернопільщині — Почаївська Лавра.
Андріївську
церкву часто
називають лебединою піснею видатного майстра вітчизняної архітектури Б.
Растреллі.
Побудовано Андріївську церкву на замовлення імператриці Єлизавети Петрівни.
Проект споруди у 1748 р. розробив Б. Растреллі, будівельні роботи велися
упродовж 1749—1754 рр. під керівництвом відомого московського зодчого Івана
Мічуріна. У створенні храму брали участь фахівці Петербурга, Москви, Києва,
тому Андріївську церкву вважають пам'яткою творчої співдружності російських та
українських майстрів.
Головним
акцентом в інтер'єрі є іконостас — триярусна монументальна споруда з м'якими
криволінійними обрисами.
Ще однією перлиною Києва є Маріїнський палац. Його було зведено у
1750— 1755 рр. за зразком палацу, який проектував також Б. Растреллі для
гетьмана К. Розумовського, а керування спорудженням палацу було доручено І.
Мічуріну.
Головний фасад Марийського палацу, звернений до Марийського парку, було
закладено ще у 1874 р. Архітектура палацу вражає своєю пишністю та колірним
рішенням. Використані кольори у фарбуванні палацу є типовими для російського
бароко: бірюзовий для стін, світло-жовтий для колон та карнизів, білий для
ліплення і балюстрад. Усе це надає споруді піднесеної святковості й
урочистості.
Сьогодні ця історична споруда презентує нашу країну в світі як державна
резиденція. її називають Президентським палацом.
Собор Святого
Юра —
головний греко-католицький собор Львова. На його території тривалий час
знаходилась резиденція митрополитів Української греко-католицької церкви.
Перший храм
стояв на горі, яку пізніше назвали Святоюрською. Православну дерев'яну церкву
й оборонний монастир було збудовано ще за князівства Льва Даниловича (бл.
1280). Після знищення обох споруд польським королем Казимиром Ш (1340) на
цьому місці у 1363—1437 рр. спорудили новий православний храм, кам'яну
триапсидну церкву-базиліку у візантійському стилі. Святоюрський Собор —
класичний взірець архітектури періоду бароко. Будівництво було розпочато у 1744
р. за проектом Богдана Меретина, а після нього роботами керував С. Фесингер (до
1764). На фасаді — скульптури роботи І. Пінзеля, а інтер'єр прикрашають твори
інших скульпторів — С. Фесингера та М. Філевича, художників Л. Долинського і Ю.
Радивилівського.
Із будівель
Західної України за стилем із Собором Святого Юра схожі церква отців Василіян
у Бучачі (1761—1771) та головна церква Почаївської Лаври—
Успенський Собор (1771—1782; за іншими даними будівництво було завершено чп то
у 1784, чи то у 1791 рр., арх. Г. Гофман). Почаївська Свято-Успенська
Лавра — одна з найбільших святинь православ'я, історія якої починається
з ХШ ст., коли, за повір'ям, тут з'явилася Діва Марія і залишила на камені
відбиток своєї стопи, звідки й до сьогодні б'є джерело, що вважається
чудотворним. У 1597 р. шляхтянка Анна Гойська передала монастирю Чудотворну
ікону Божої Матері.

Ікони українського
бароко
сповнені святкового, піднесеного настрою, яскравих кольорів, барвистих
квіткових візерунків. Богоматір завжди малювали у пишному одязі з привітним,
ласкавим обличчям.
Культ Божої
Матері як покровительки українського народу тягнеться золотою ниткою від
княжих часів до сьогодні. В Україні церкви, присвячені Покрові, почали
з'являтися ще у XV ст. Свято Покрови
Пресвятої Богородиці було й залишається для українців днем виявлення великої
любові та вдячності до Діви Марії, радісного звеличення її безперервного
заступництва. Українські князі, козаки й гетьмани радо обирали Пречисту Діву
Марію своєю покровителькою. Наші славні запорожці мали на Січі церкву на честь
Покрови Пресвятої Богородиці з іконою, на якій містився напис: «Ізбавлю і покрию люди моя», а від гурту запорожців —
протягнута стрічка нагору до Божої Матері з благанням: «Молим, покрий нас чесним Твоїм покровом і
ізбави нас од всякого зла». Збираючись у похід на ворога, козаки здійснювали
молебень до своєї покровительки і ревно співали: «Під твою милість
прибігаємо».
Із цією святинею пов'язано багато їхніх перемог, тому це свято й стало символом
козацької слави. Саме на Покрови козаки обирали нового отамана, адже вірили, що
це свято охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею. Щасливо
повернувшись із походу, поспішали до Неї зі щирою подякою.
У часи всенародного
лихоліття її свята ікона знаходилася у кожній українській хаті.
Після зруйнування Запорізької Січі козаки, які пішли за Дунай, узяли із собою
образ Покрови Пресвятої Богородиці. Вони настільки вірили в силу Покрови і
настільки щиро й урочисто відзначали свято, що впродовж століть в Україні воно
набуло ще й козацького змісту і отримало другу назву — козацька Покрова.
Від
тих часів збереглося багато безіменних іконописних шедеврів. Найчастіше
народні іконописці зверталися до образу саме Божої Матері. На іконах козацької
доби Богородицю зображено в національному українському вбранні на тлі
позолоченого різьбленого рослинного орнаменту. Образів Покрови збереглося
чимало. У нижній частині таких ікон подавалися реалістичні зображення
представників козацької старшини, кошових отаманів, гетьманів. Наприклад,
збереглася ікона Покрови Богородиці із зображенням Богдана Хмельницького. Ще на
одному образі з-поміж козаків, які просять захисту в Богородиці, зображено
останнього кошового Петра Калнишевського.
Немає коментарів:
Дописати коментар