Романтична
умовність оповідання
Історія
написання твору.
1830 року
з’являється в журналі «Отечественные записки» повість «Басаврюк» (пізніше
переназвана «Вечір проти Івана Купала»). Нею М. Гоголь започаткував двотомний
цикл повістей та оповідань «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». Обидві книги
викликали захоплення читачів, а критики одностайно визнали молодого Гоголя
першорядним майстром слова. Переважно відзначили його талант гумориста, лірика
у змалюванні природи й людських почутів, його глибоку обізнаність із
українською міфологією.
5.2.
Тема: розповідь про те, як Петрусь заради свого щасливого кохання вимушений
був пов’язати власну долю з «нечистою силою».
5.4. Ідея: засудження жорстокості,
підступності; жаги до збагачення (Басаврюк).
5.5.
Основна думка: «сатана, що прибрав
людської подоби для того, щоб відкопувати скарби, а через те, що скарби не
даються нечистим рукам, так от він і приманює собі молодців»;
людина — творець своєї долі, необхідно
вміти особисто долати ті труднощі, у яких вона опиняється, а не звертатися по
допомогу до диявола.
5.6. Жанр: оповідання, бувальщина.
5.7.
Композиція.
Експозиція: знайомство з Хомою
Григоровичем, який полюбляв розповідати різноманітні бувальщини.
Зав’язка: звернення наймита
Петруся до Басаврюка, аби той допоміг йому в одруженні на дочці багатого козака.
Розвиток дії: контактування героя з
нечистою силою, обезголовлення Івася, нестерпне життя Петруся з Пидорою.
Кульмінація: з’явлення привида;
зникнення Петруся, де він стояв — купа попелу.
Розв’язка: служба ПидоYри черницею
в лаврі; «господарювання Басаврюка у шинку».
-
казка і реалії життя;
-
соціальна нерівність — перешкода до щасливого життя;
-
злочин і кара;
-
духовність і нечиста сила;
-
людна і оточуючий світ.
- «Кинеш у воду — пливе чортячий перстень чи намисто
поверх води, і до тебе ж у руки».
- «...Квіти почали між собою розмовляти голоском
тоненьким, мов срібні дзвіночки; дерева загриміли сипучою лайкою...»
- «Спалахнула зірочка, щось тихо затріщало, і квітка
розгорнулася перед його очима, мов полум’я, осяявши й інші навколо себе».
- «Великий чорний собака вибіг назустріч і, виючи
обернувся на кішку, кинувся у вічі їй».
- «Зирк, замість
кішки, баба з обличчям зморщеним, як печене яблуко, вся зігнута в дугу, ніс з
підборіддям, мов щипці, якими лущать горіхи». «Іскри посипалися у неї з рота,
піна
з’явилася на
губах».
- «Відьма
тупнула ногою: синє полум’я вихопилося з землі; середина її вся освітилася і
стала неначе з кришталю вимита і все, що було під землею, стало видно, як на
долоні». «Відьма, вчепившись руками в обезглавлений труп, як вовк пила з нього
кров...»
- «Простирало
злетіло... Івасю! Закричала Пидорка і кинулася до нього, та привид увесь, з ніг
до голови, вкрився кров’ю і освітив усю хату червоним світлом».
- «...Баран (смажений)
підвів голову, блудячі очі його ожили і засвітилися… чорні щетинисті вуси
значуще заморгали на присутніх».
- «...Сам
церковний староста, що любив часом побалакати вічна-віч з дідівською чаркою, не
встиг ще й двох разів дістати дна, як бачить, що чарка кланяється йому в пояс».
- «А тут з
жінкою його теж диво: тільки що почала вона замішувати тісто у величезній діжі,
як діжа враз вистрибнула: «Стій, стій!». Де там! Узявшися в боки, гордовито
пішла навприсядки по всій хаті...»
Прислів’я, приказки, крилаті
висловлювання.
- Провозити попа в решеті.
- Жінці легше поцілуватися з чортом, не в гнів кажучи,
ніж назвати когось красунею.
- Темно, хоч в око стрель.
- Від чорта не буде добра.
- Зник, як у воду впав.
- Щука хвостом лід розбила.
- Потрібна, як торішній сніг.
Характеристика образів твору
3.1. Басаврюк.
3.1.1. Цитатна характеристика:
- «...Диявол у
людській подобі... Гуляє, пиячить і враз пропаде, як у воду, і слуху немає.
Там, зирк — знову мов з неба упав, вештається по вулицях у селі».
- «...Як вода...
причепиться було до красних дівчат: надарує стрічок, сережок, намиста — дівати
нікуди».
- «Басаврюк, так
звали того бісівського чоловіка».
- «...Кожного
візьме страх, як нахмуриться він було свої щетинисті брови і кине спідлоба
такий погляд, що, здається, забіг би бог знає куди».
- «Басаврюк
навіть у Великодню Неділю не буває в церкві».
- «Басаврюк! У!
Яка пика! Волосся — щетина, очі — як у вола!»
- «На пні
з’явився Басаврюк, що сидів увесь синій, як мрець».
. Скласти інформаційне ґроно щодо образу бісівського
чоловіка.
зневажливе
ставлення до духовного;
улесливість і
підступність;
жага до
збагачення;
жорстокість і
хитрість;
сприяє розтлінню
людей і їх деградації;
ледачість, любов
до спиртного;
корисливість.
Петрусь
Безрідний.
3.2.1. Цитатна характеристика.
- «…Наймит,
якого люди звали Петром Безрідним; може, тому, що ніхто не пам’ятав його батька
й матері. Церковний староста казав, що вони на другий же рік померли від чуми;
та тітка мого діда... казала, що батько його й тепер на Запоріжжі, був у полоні
в турків.., переодягшися євнухом, утік»
- «...Бідний
Петрусь тільки й мав, що сіру свитку, у якій було більше дірок, ніж у якого
жида в кишені золотих».
- Корж за
поцілунок героя Пидорці: «Якщо ти мені коли-небудь опинишся у хаті, або хоч
тільки під вікнами... то пропадуть чорні вуси, та й оселедець твій, от уже його
два рази можна обмотати навколо вуха».
- Пидорка —
Івасю про Петруся: «...любила б його карі очі, цілувала б його біле личко, та
не велить доля моя».
- «А я думав,
нещасний, іти в Крим та Туреччину, навоювати золота і з добром приїхати до
тебе, моя красуня».
- «Дияволе! —
закричав Петро.— Давай його, на все готовий!»
- «...Кури так
не дожидають тієї години, коли молодиця винесе їм зерна, як ждав Петрусь
вечора... З серцем, яке мало не вискакувало з грудей, зібрався він у дорогу...»
- «Очі його
запалали... розум помутився... як божевільний, ухопився він за ніж, і
безневинна кров бризнула йому межи очі».
- «Прокинувшись
на третій день, довго оглядав він кутки своєї хати; та даремно намагався
що-небудь згадати: пам’ять його була, як кишеня старого скнари, у якого копійки
не видуриш. ...Дивиться, два мішки з золотом. ...Та як здобув він його, цього
ніяк не міг зрозуміти»
- Корж — про
Петруся: «Сякий-такий Петрусь, немазаний! Та хіба я не любив його? Та чи не був
він у мене, як син рідний?»
- «Він не міг
навіть згадати обличчя Івася, так обморочило кляте чортовиння!»
- «Почали жити
Пидорка з Петрусем, мов пан з панею. Всього доволі, усе сяє... Одначе ж добрі
люди хитали злегка головами, дивлячись на життя їх. «Від чорта не буде добра».
- «...Не минуло
й місяця, Петруся ніхто пізнати не міг. Чому, що з ним сталося, бог знає.
Сидить на одному місті, і хоч би слово з ким. Усе думає і неначе хоче щось
пригадати. Коли
Пидорці
пощастить змусити поговорити про що-небудь, неначе й забудеться, і почне розмову,
і розвеселиться навіть, та ненароком гляне на мішки — «стривай, стривай,
забув!» —
кричить, і знову задумається, і знову силкується щось згадати»
- «Неначе
прикутий, сидить посеред хати, поставивши біля ніг мішки свої. Здичавів, заріс
волоссям; став страшний, і все думає про одно, все силується згадати щось, і
сердиться,
і злиться, що не
може згадати. Часто дико підводиться з свого місця, поводить руками, втуплює в
щось очі свої, неначе хоче затримати його; губи ворушаться, мов хочуть
промовити якесь давно забуте слово — і нерухомо зупиняються... Лють охоплює
його, як навіжений, гризе й кусає собі руки і з досади рве пасмами волосся,
поки, стихнувши, не впаде, неначе в забутті; а потім знову починає пригадувати
і знову лють, і знову
мука... Що за напасть
божа?»
- «Уся хата
повна диму, і посередині тільки, де стояв Петрусь, купа попелу, з якої де-не-де
підіймалося ще пара».
3.2.2. Скласти інформаційне ґроно щодо образу Петруся
Безрідного.
наймит, сирота;
бідність і
злиденність;
слабовільний;
працьовитий,
щирий у коханні.
зв’язок з
нечестивцем;
заможність;
панське життя;
злочинець;
особисте
«переродження»
сите життя —
страждання;
байдужість
Пидорки, оточуючого середовища;
таємниче
зникнення.
Пидорка
Корж.
3.3.1. Цитатна характеристика героїні.
- «Повненькі
щоки в козачки були свіжі й яскраві, як мак найніжнішої рожевої барви... що
брови, мов чорні шнурочки... що ротик, на який дивлячись облизувалася тодішня
молодь; що
волосся її,
чорне, як крило ворона, м’яке, як молодий льон, падало дрібними кучерями на
шитий золотом кунтуш».
- «Але колишньої
Пидорки вже пізнати не можна було. Ані рум’янцю, ані косметики, знесилилася,
зачахла, виплакала ясні очі».
- «Пидорка дала
обітницю йти на прощу; зібрала, що залишилося після батька, і через кілька днів
її справді вже не було в селі. Куди пішла вона, ніхто не міг сказати.
Послужливі бабусі відправили, було, її вже туди, куди й Петро подався; та якось
козак, приїхавши з Києва, розповів, що бачив у лаврі чорницю, всю висохлу, як
скелет, яка безперестанку молилася,
і в якій
земляки, за всіма прикметами, впізнали Пидорку; що ніхто не чув від неї жодного
слова, а прийшла вона пішки і принесла оправу до ікони божої матері, оздоблену
такими
яскравими
самоцвітами, що всі зажмурювалися, на неї дивлячись».
3.3.2. Інформаційне ґроно щодо характеристики образу Пидорки.
заможна козачка;
зовнішня краса і
духовне багатство;
щирість,
доброта, чуйність;
здатність до
палкого кохання;
горе і
страждання;
безвихідність,
змарнілість;
«знесилилася,
зачахла»;
прагнення
боротися з «нечистою силою»;
черниця у
Київській лаврі.
Немає коментарів:
Дописати коментар