Г. Сковорода.
Збірка «Байки харківські»
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в
собі ховає силу».
·
писані прозою;
·
здебільшого побудовані на діалогах і
контрастах;
·
розмова дійових осіб часто носить полемічний
характер;
·
містить дві частини: фабулу (коротка
розповідь, діють переважно алегоричні уособлення — звірі, птахи, комахи, явища
природи, предмети, іноді люди) і сентенції;
·
стислість і
динамічність;
·
сатирична
спрямованість;
·
наявність моралі («сили») — народна приказка,
прислів’я, стисла або влучна мораль.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні,
ледарства, крадіжки.
а) Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на
те тільки, щоб їсти, пити і т. ін.;
б) Бджола — це символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться;
в) «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке
непотрібним».
Жанр: літературна байка.
Мораль
байки проста: праця повинна
стати для людини природною потребою, «найсолодшою поживою». Тільки тоді життя
матиме зміст і красу. У праці людина відчуває радість буття, а в безділлі
деградує.
Проблематики байки: людина і суспільство; смисл життя
кожного; людське покликання; праця і безділля.
·
«Немає гіршої
муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».
·
«І немає більшої
радості, аніж жити за покликанням».
·
«Душа, володарка
людини, втішається природженим ділом».
·
«Веселість серця
— життя для людини».
Мова твору близька до народної, але якщо у вуста
Шершня вкладено більше лайливої лексики, то Бджола говорить афористично й
красиво.
Тема: розповідь про велике прагнення Вовка стати другом для собак.
Ідея: возвеличення дружби — великої цінності у стосунках людей.
Основна думка: «І рід, і багатство, і чин, і споріднення, і тілесні принади, й науки не
спроможні утвердити дружбу. Лише серця, думками єдині, й однакова чесність
людяних душ, що у двох чи трьох тілах живуть,— ось де справжня любов і
єдність...».
Жанр: літературна байка.
«Сад
божественних пісень»
Історія створення «Саду...»
Переяславський період — важлива віха в житті Г. Сковороди. На власні
очі він спостерігав свавілля й жорстокість поміщиків, які нещадно визискували
кріпаків. Тут він мав можливість тісніше зблизитись з трудовим народом,
пройнятися його думками і сподіваннями. Саме в цей період остаточно формується його світогляд як
просвітителя, демократа, визначаються основні творчі принципи як
передового письменника і філософа.
Написані в переяславський
період і пізніше (1753–1785), поетичні твори Г. Сковорода об’єднав у збірку
«Сад божественных песней, прозябшій из зерн священнаго писанія». Зі
«священным писанием» вірші здебільшого пов’язані тільки формально. Автор
брав лише епіграфи до цих творів з Біблії, але за своїм змістом вони
далекі від біблійних текстів.
«Всякому городу нрав и права...» вважається класичним зразком соціальної сатири в давній українській
літературі.
Слова «всякому городу нрав і
права» наштовхують на думку про адміністративні заходи Катерини ІІ щодо
міст у кінці 60–70-х років. Імператриця, як відомо, в цей час посилено
запроваджувала дворянсько-бюрократичну систему управління губернських та
повітових міст, визначала своє розуміння тези «всякому городу нрав и
права.
Десята пісня написана у селі
Ковраї десь у 1758–1759 рр., коли автор перебував у панському маєтку в
ролі вчителя-слуги і пильно придивлявся до життя селян-кріпаків, гостро
реагував на жорстоке поводження з ними.
Тема: сатиричне зображення панів, чиновників, купців, дворянсько-бюрократичної
системи управління.
Ідея: нищівне висміювання і засудження моральних вад тогочасного суспільного
життя (спосіб життя, інтереси і прагнення поміщиків та купців;
тлумачення чиновниками законів з вигодою для себе, їхнє крючкодерство;
чинодралів і віршомазів-панегіристів, які прислужництвом і підлабузництвом
прагнули здобути високі посади, що давали добрі прибутки; схоластичну
систему освіти, яка завдавали «спудеям» великих мук.)
Основна думка: Г. Сковорода сатирично викриває і заперечує весь тогочасний лад як
антилюдяний і аморальний; підносить примат розуму, контрастно
протиставляючи його тогочасному соціальному і побутовому злу: А мне одна
только в свете дума, Как бы умерти мне
не без ума.
Жанр: сатиричний вірш, песнь, де поет
представляє й осміює цілу галерею грішників, що не живуть за своїм
покликанням і ганьблять інших: це жадібний поміщик, лихвар, брехливі
купець і юрист, підлабузник-сластолюбець.
Віршування: написана пісня десяткискладовим розміром з цезурою після шостого складу.
Кожна строфа пісні має шість рядків, з яких перші чотири дактилічні, а останні
два — силабічні і звучать як її антитеза, як рефрен.
Рима: як новатор, поет застосовує виключно чоловічі рими (дума — з ума),
«неточні» рими, яких не вживали тогочасні митці; у творі вжито
чотиристопний дактиль.
Зв’язок з
усною народною творчістю.
Для пісні Сковороди
характерна простота, народність стилю і мови, які виходять далеко за
межі старокнижної поетики. Починається пісня словами, які нагадують старовинні
народні прислів’я: «Що не город, то норов», «Що не голова, то розум». Узагалі у
творі виразно проступає жива народна мов, особливо в лексиці та фразеології:
«трещит голова», «юриста», «манер», «грунта», «Федька-купец», «в свете дума»,
«наловлю собак», «все жереш», «чистый хрусталь», «всякому горлу», «ты не
щадиш», «шумит дом... как кабак» та ін.
Близькість за формою до
народної пісні та актуальність поезії зробили її дуже популярною серед
українців.
Художні особливості пісні.
Повтори: «Всякому...», «Той...», «Я ж у полоні нав’язливих дум;
Лише непокоїть мій ум».
Порівняння: «В сих дім, як вулик, гуде від гуляк».
Риторичний
оклик: «Інший гендлює, візьми
перевір!»
Метафори: «горло свій смак віднайшло», «дім гуде», з диспутів
учню тріщить голова», «всякому голову крутить свій дур».
Епітети: «нав’язливі думи», «ясний розум».
«De libertate» («Про
свободу») (1757)
Тема: вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи
волю як найбільше багатство людини.
Ідея: уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє
життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини
як найвищої суспільної цінності.
Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке
золото не замінить «вольности».
Віршування
і рима: силабічний твір, точні
жіночі рими.
Жанр: громадянська лірика, оскільки в ній поет пов’язує волю з боротьбою за
національне і соціальне визволення трудящих.
Художні
особливості твору.
Риторичні
запитання: Что тут за вольность? /
Добро в ней какое?
Риторичний
оклик: Будь славен вовік, о муже
избранне, / Вольности отче, герою Богдане!
Порівняння: Добро… будто золотое.
Звертання: Будь славен вовек, о муже избранне.
Немає коментарів:
Дописати коментар