Народна картина «Козак Мамай».
Портретний живопис. Мистецтво гравюри
1) Народна картина «Козак Мамай»
Історична
довідка. Козак Мамай — один із найпопулярніших
образів в Україні. Оповіді про козака Мамая передаються в народних примовках,
легендах, переказах. Але найкраще цей образ відтворений у народному живописі:
в оксамитному жупані, сап'янових чоботях та синіх шароварах, довкола — речі, з
якими козак був нерозлучний (шабля, рушниця або пістоль, люлька); кругла
поголена голова з закрученим за вухо оселедцем, довгі вуса, чорні брови, карі
очі, тонкий ніс, рум'яні щоки. Перші відомі зразки «Козака Мамая» сягають
ранньої доби Козаччини. Він став настільки популярним серед народу, що посідав
чільне місце в українській оселі поряд з іконами.
Образність. Ідеалізований воїн-символ засвідчував собою миролюбність
і глибинність духовного світу українців і водночас силу духу й волі, змогу
відстояти свою батьківщину.
Малювали козака Мамая завжди з
кобзою-бандурою (символом співучої української
душі), конем (символом волі народу) та сидячи під дубом. Такі народні
картини малювали на полотні, на стінах будівель, віконцях, кахлях, скринях,
посуді, вуликах і навіть на дверях яскравими, соковитими фарбами, часто з
написом: «Я козак Мамай, мене не займай». Картини із зображенням Мамая, що
збереглися донині, відлежувалися подалі від людського ока. їх не показували
широкому загалу. Перша виставка цих картин відбулася у 1929 р.
2) Портретний живопис
Поряд з іконописом та народною картиною розвивався
портретний живопис.
Перехідне місце
між іконописом і світським портретним живописом посідали так звані парсуни — портрети, виконані прийомами іконописної
техніки. Сім'ї козацької старшини, привілейоване становище яких зміцнювалося,
масово замовляли свої портрети. Модним стало мати власну картинну галерею.
Популярним
за тих часів був ктиторський портрет —
зображення меценатів храму. У вівтарній частині Успенського Собору
Києво-Печерської Лаври було зображено 85 історичних осіб (серед них — портрети
князів Острозьких, Вишневецьких, гетьманів Б. Хмельницького й І. Мазепи).
Портрети малювали і раніше (наприклад, у Львові), але з XVII ст. починається історія власне
українського портрета. На знак ушанування особливих чеснот видатних осіб їхніми
портретами прикрашали стіни церков і соборів.
Улюбленим
персонажем портретистів II половини XVII—XVIII ст. був уславлений гетьман Б. Хмельницький. Важливе місце у розвитку
національного художнього мистецтва посідали мистецька школа при
Києво-Печерській Лаврі та Києво-Могилянська академія.
Портрети замовляли
представники козацької старшини, власне, тому їх і називають козацькими.
У XVIII ст. з'являється тенденція від'їзду з
України талановитої молоді до Петербурга, до Академії мистецтв. Україна дала
Російській імперії цілу низку талантів. Найвідоміші митці Росії того часу —
українці: художники Д. Левицький (із Києва) і В. Боровиковський (із Миргорода).
Українцем був і професор Академії мистецтв, академік А. Лосенко (із Глухова).
Загальною тенденцією розвитку образотворчого мистецтва в Україні з II половини XVII ст. стає відхід художників від релігійних тем і підвищення інтересу до
світських сюжетів, реального життя, образів і переживань людей. Розвивалося
писання портретів гетьманів, полковників, представників козацької старшини.
3) Мистецтво гравюри
У середині XVI ст. в Україні почало відновлюватися
занепаде книгодрукування. Вважають, що його начебто активізував московський
першодрукар Іван Федоров, надрукувавши у Львові «Апостола» (1574), «Граматику»
та ще кілька книг в Острозі, з-поміж яких найкращим виданням була «Біблія»
(1580).
Федоров
створив власний стиль графіки. Під опікою церкви та князів книгодрукування
швидко поширювалося всією Україною. Друкарні почали працювати у багатьох
містах та при монастирях: друкарня львівського братства, дві друкарні —
Федорова та Гедеона Балабана у Крилосі й Стрятині, друкарні в Острозі, Дермані,
Уневі, Почаєві, Чернігові, Новгороді-Сіверському і особливо — друкарня Києво-Печерської
Лаври, що розгорнула широку видавничу справу, а разом із тим сприяла
розвитку мистецтва гравюри. Розквіт мистецтва української гравюри припадає
на XVII—XVIII ст.
Гравюра— 1) друкований відбиток на папері (або на
схожому матеріалі) з пластини («дошки»), на якій вирізьблено малюнок; 2) вид
мистецтва графіки, що містить багатообразні способи ручної обробки «дощок» і
друкування з них відбитків.
Гравюра
використовує засоби виразності, що властиві графічним мистецтвам (контурна
лінія, штрих, пляма, тон, інколи колір). Вона застосовується із характерною для графіки метою:
виконання ілюстрацій, шрифту і прикрас у книгах, друкованих виданнях. Специфічні
особливості гравюри полягають у її тиражності (тобто в можливості отримувати
чисельні рівноцінні відбитки), а також у її своєрідній стилістиці, пов'язаній
із роботою з більш-менш твердими матеріалами.
Гравюра
та гравери. У чому же полягає різниця між друкованою
ілюстрацією та ілюстрацією, яку власноруч намалював художник?
Якщо малюнок для
рукописної книги виконувався від руки безпосередньо на пергаментному або
паперовому аркуші, то для друкованої книги його вирізували на дерев'яній дошці
з груші, яблуні, липи або горіха. Це так звана обрізна гравюра,
або дереворіз.
На відміну від
багатоколірних малюнків рукописної книги, стародруки оздоблювалися лише чорно-білими
гравюрами.
В орнаментальному
оздобленні українських стародруків митці дотримувалися стилю видань Івана
Федорова. Хоча вони вносили й багато нових елементів у композиції, проте
впродовж трьох сторіч в орнаментальній графіці стародруків панував
федоровський стиль. Після І. Федорова до нас дійшло ім'я гравера стрятинської й
крилоської друкарень П. Беринди.
Пізніше у великій
друкарні Києво-Печерської Лаври стали працювати багато цікавих граверів.
Існували також відомі монастирські друкарні в Чернігові та Почаєві.
Найбільшим
центром стала друкарня
Києво-Печерської Лаври, де друкували твори не лише релігійного, але
й світського змісту.
Книги Лаврської друкарні. Починаючи з XI ст.гКиєво-Печерська Лавра була
релігійним та освітнім центром України. Як свідчать «Києво-Печерський Патерик»
та «Синопсис», при Лаврі працювали скрипторій (майстерня для переписування книг) та
школа, де навчалися не лише монахи, але й діти зі світських сімей. Із 1614 р. тут
почала працювати друкарня, що відіграла важливу роль у розвитку освіти, науки й
культури українського народу. Популярність виданих нею книг була
надзвичайною, адже їхня мова максимально наближалася до розмовної. Лаврські
видання відзначають високий поліграфічний рівень, гарний шрифт, професійне
оформлення. Перші датовані книги, видані цією друкарнею,— «Каноник» (1614) та
«Часослов» (1616).
У XVI ст. точилася гостра ідеологічна боротьба
проти уніатства, у якій активну участь брала Лавра. Було видано цикл
антиуніатських книг: «Книга о ве-ре» (1620—1621), «Києво-Печерський Патерик»
(1625), «Тератургима» (1638), «Постановлениезапорожцам» (1629), «Синопсис»
(1674). У них розповідається про боротьбу українського народу проти
поневолювачів. Характерною особливістю видань цього періоду є звернення до
читача, де в популярній формі декларувались ідеї державності та переваги
православ'я. Вони розміщувались на початку або наприкінці тексту і були
написані українською мовою.
Поряд із
теологічною літературою Лаврська друкарня видавала для братських шкіл букварі
та граматики, за якими діти навчалися церковнослов'янської, грецької та
латини.
Продуктивність
друкарні Києво-Печерської Лаври була чи не найбільшою в Україні. Так,
починаючи з 1615 р. до кінця XVIII ст. цією друкарнею було випущено 517 видань.
Розвиток книгодрукування
зумовив розвиток мистецтва гравюри. Гравюрами прикрашали релігійні видання.
Пишним оздобленням відзначалися видання Лаврської друкарні. Чільне місце в
оздобленні лаврських видань посідають українська орнаментика, зразки
народного мистецтва. При Лаврській друкарні працювала школа, що готувала
друкарів, граверів, майстрів книги, які поширювали це високе мистецтво всією
Україною.
Перші
світські гравюри з'явилися у 1622 р. як ілюстрації до «Віршів на жалосний
погреб... гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного».
У
Києво-Печерській друкарні працювали видатні художники і гравери — Н.
Зубрицький, О. Тарасевич, Л. Тарасевич, І. Щирський.
Немає коментарів:
Дописати коментар