3.1. Виразне читання твору,
коментування його змісту.
3.2. Історія
написання.
1846 р.— Т. Шевченко,
перебуваючи в Києві, зблизився з членами Кирило-Мефодіївського товариства і
вступив до нього. Гуртківці висували вимоги: скасувати кріпосне право, знищити
поділ суспільства на стани, звільнити всі слов’янські народи від гніту
самодержавства. Це і спонукало митця написати твір, який протистояв би царській
і поміщицькій владі, їх знущанню над простим людом.
3.3. Тема: зображення страждань
дівчини (лілеї) через панську жорстокість і бездуховність.
3.4. Ідея: висловлення співчуття
героїні — представниці простого знедоленого народу.
3.5. Основна думка: Нащо мене бог поставив
/ Цвітом на сім світі? / Щоб людей я веселила, / Тих самих, що вбили / Мене й
матір?
3.6. Жанр: балада.
3.7. Композиція.
Балада — це розповідь
Лілеї своєму братові Королевому цвіту про страшні часи кріпаччини, нестерпне
життя народу в умовах соціального гніту. Починається і закінчується твір питанням,
з яким звертається героїня до оточуючого її середовища: «За що?..».
Експозиція: За що мене, як росла, /
Люде не любили?
Зав’язка: Я не знала, що байстря
я.
Кульмінація: Я умерла / Зимою під
тином, / А весною процвіла / Цвітом при долині...
Розв’язка: Нащо мене бог поставив
/ Цвітом на сім світі? / Щоб людей я веселила, / Тих самих, що вбили / Мене й
матір?
3.8.
Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
_
У який час відбувалися події, відтворені в баладі?
_
Чому Т. Шевченко поезію починає з риторичного запитання, намагаючись тим самим
заінтригувати читача?
_
За що героїня твору дорікає людям і водночас ненавидить їх?
_
Чим приваблювала квітка багатьох своїх прихильників? (Царівною називають, /
Очей не спускають / З мого цвіту? Дивуються / Не знають, де діти!)
_
Чому згадка Лілії про своє минуле життя змусила її розплакатися перед Королевим
цвітом?
_
Про які страхіття розповіла героїня коханому, коли ще булла людиною?
_
Через що дитина не змогла сприйняти страждання, а потім і смерть своєї матінки?
_
Хто такі байстрюки?
_
Чи можна вважати пана чемним, добрим, оскільки він сироту «догодував, виховав у
білих палатах»? Наведіть переконливі аргументи.
_
Чому пан, на ваш погляд, вимушений був раптово виїхати, залишивши своє майно,
дівчину?
_
Що сталося з панським будинком і сиротою? Чим пояснити агресивну поведінку
народу? (Будинок спалили... / А мене, не знаю за що, / Убити — не
вбили, / Тільки мої довгі коси /
Остригли,
накрили / Острижену ганчіркою / Та й ще реготались. / Жиди навіть нечистії / На
мене плювали)
_
Як ви розумієте фантастичний епізод, коли дівчина померла, а замість неї
відродилася квітка — Лілея?
_
Чим пояснити добродушне ставлення людей до Снігоцвіта?
_
Чого не може вибачити квітка народу? Чи є це свідченням її жорстокості, ненависті?
_
Як коханий квітки сприймав її горе?
_
Чому Лілея виявилася невмирущою? Що цим хотів довести письменник?
3.9.
«Мікрофон»: стисло вмотивуйте, чи можна ототожнити
смерть і воскресіння Лілеї й Ісуса Христа?
3.9.
Робота
в малих групах.
Завдання:
дібрати
матеріал до характеристики образу Лілеї.
Елегія — один із жанрів лірики
медитативного (філософського), меланхолічного, почасти журливого змісту
(наприклад, «Думи мої...» Т. Шевченка).
Лірика — 1. Один із трьох
родів художньої літератури, у якому навколишня дійсність зображується шляхом
передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора. 2.
Певний віршований твір або сукупність творів.
Ліроепічний твір — це літературний твір,
у якому гармонійно поєднуються зображувально-виражальні засоби, притаманні
ліриці та епосу, внаслідок чого з’являються якісно нові твори (балада,
співомовка, поема, роман у віршах).
Немає коментарів:
Дописати коментар