середа, 9 березня 2016 р.

Українська література 9 клас




3.1. Виразне читання твору, коментування його змісту.
3.2. Історія написання.
1846 р.— Т. Шевченко, перебуваючи в Києві, зблизився з членами Кирило-Мефодіївського товариства і вступив до нього. Гуртківці висували вимоги: скасувати кріпосне право, знищити поділ суспільства на стани, звільнити всі слов’янські народи від гніту самодержавства. Це і спонукало митця написати твір, який протистояв би царській і поміщицькій владі, їх знущанню над простим людом.
3.3. Тема: зображення страждань дівчини (лілеї) через панську жорстокість і бездуховність.
3.4. Ідея: висловлення співчуття героїні — представниці простого знедоленого народу.
3.5. Основна думка: Нащо мене бог поставив / Цвітом на сім світі? / Щоб людей я веселила, / Тих самих, що вбили / Мене й матір?
3.6. Жанр: балада.
Балада — це розповідь Лілеї своєму братові Королевому цвіту про страшні часи кріпаччини, нестерпне життя народу в умовах соціального гніту. Починається і закінчується твір питанням, з яким звертається героїня до оточуючого її середовища: «За що?..».
Експозиція: За що мене, як росла, / Люде не любили?
Зав’язка: Я не знала, що байстря я.
Кульмінація: Я умерла / Зимою під тином, / А весною процвіла / Цвітом при долині...
Розв’язка: Нащо мене бог поставив / Цвітом на сім світі? / Щоб людей я веселила, / Тих самих, що вбили / Мене й матір?
3.8. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
_ У який час відбувалися події, відтворені в баладі?
_ Чому Т. Шевченко поезію починає з риторичного запитання, намагаючись тим самим заінтригувати читача?
_ За що героїня твору дорікає людям і водночас ненавидить їх?
_ Чим приваблювала квітка багатьох своїх прихильників? (Царівною називають, / Очей не спускають / З мого цвіту? Дивуються / Не знають, де діти!)
_ Чому згадка Лілії про своє минуле життя змусила її розплакатися перед Королевим цвітом?
_ Про які страхіття розповіла героїня коханому, коли ще булла людиною?
_ Через що дитина не змогла сприйняти страждання, а потім і смерть своєї матінки?
_ Хто такі байстрюки?
_ Чи можна вважати пана чемним, добрим, оскільки він сироту «догодував, виховав у білих палатах»? Наведіть переконливі аргументи.
_ Чому пан, на ваш погляд, вимушений був раптово виїхати, залишивши своє майно, дівчину?
_ Що сталося з панським будинком і сиротою? Чим пояснити агресивну поведінку народу? (Будинок спалили... / А мене, не знаю за що, / Убити — не вбили, / Тільки мої довгі коси /
Остригли, накрили / Острижену ганчіркою / Та й ще реготались. / Жиди навіть нечистії / На мене плювали)
_ Як ви розумієте фантастичний епізод, коли дівчина померла, а замість неї відродилася квітка — Лілея?
_ Чим пояснити добродушне ставлення людей до Снігоцвіта?
_ Чого не може вибачити квітка народу? Чи є це свідченням її жорстокості, ненависті?
_ Як коханий квітки сприймав її горе?
_ Чому Лілея виявилася невмирущою? Що цим хотів довести письменник?
3.9. «Мікрофон»: стисло вмотивуйте, чи можна ототожнити смерть і воскресіння Лілеї й Ісуса Христа?
3.9. Робота в малих групах.
Завдання: дібрати матеріал до характеристики образу Лілеї.

Елегія — один із жанрів лірики медитативного (філософського), меланхолічного, почасти журливого змісту (наприклад, «Думи мої...» Т. Шевченка).
Лірика — 1. Один із трьох родів художньої літератури, у якому навколишня дійсність зображується шляхом передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора. 2. Певний віршований твір або сукупність творів.
Ліроепічний твір — це літературний твір, у якому гармонійно поєднуються зображувально-виражальні засоби, притаманні ліриці та епосу, внаслідок чого з’являються якісно нові твори (балада, співомовка, поема, роман у віршах).

Немає коментарів:

Дописати коментар