Тестові
завдання для поточного оцінювання 9 кл.
Складнопідрядне речення
Завдання 1 – 11 мають по три
варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь
і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає.
1. Вкажіть, з яких частин
складається складнопідрядне речення:
а) головного та підрядного (або кількох
підрядних);
б) двох чи більше
рівноправних;
в) двох чи більше незалежних;
2. Вкажіть, від якої частини
складнопідрядного речення ставиться
питання?
а) підрядної; б) граматичної основи; в) головної.
3. Вкажіть рядок із сполучними
словами:
а) але, проте, для того щоб, або,
чи;
б) який, чий, що,
звідки,скільки;
в) що, як, бо, мов, наче.
4. Вкажіть складне речення, в
якому всі прості частини з’єднані за допомогою сполучника:
а) У слові рідному велика сила є,
що розбива граніт і золото кує.
б) Розум без книжки, як птах без
крил.
в) Пахне хлібом земля, що дала
мені сонце й крила.
5. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть перед
головною:
а) Надворі стало ясно, хоч голки
збирай.
б) Лунає гомін людських голосів,
бо і вночі тут не припиняється робота.
в) Як тільки сонце перестало
пекти, взялися дівчата за руки і стали співать
пісень.
6. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть
після головної:
а) Сонце вже сховалось за гори,
хоч було ще не пізно.
б) Якщо добре працюватимеш, честь
і славу матимеш.
в) Де люди ходять, там трава не
росте.
7. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть всередині
головної:
а) Благословен, хто викопав
криницю.
б) Все, що в світі минає, бачить
дзеркало дня.
в) Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині…
8. Із поданих речень випишіть
складнопідрядне:
а) Не шукай краси, а шукай
доброти.
б) Добре говорить, та зле
творить.
в) Хто мовчить, той двох навчить.
9. Вкажіть складнопідрядне
речення з підрядним означальним:
а) Дзвенить кришталеве джерело,
що вийшло з глибини земної.
б) І вже чув композитор, як
народжується пісня.
в) Де є життя, там є надія.
10. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
а) Є такі гірські вершини, що
сягають аж під зорі.
б) Старайся прожити в світі так,
щоб залишити добру пам'ять.
в) Не відкладай на завтра те, що
можна зробити сьогодні.
11. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним:
а) Уклін чолом народу, що рідну
мову нам зберіг.
б) А навкруги так гарно, як буває напровесні в
полі.
в) Нам не можна прожити без того,
щоб не мріяти і не творить!
Завданнях
12 – 20 мають два варіанти відповідей. Вкажіть ОДНУ
правильну відповідь.
12. Речення Ті держави здатні ставати великими, у яких великі малі
люди є означальним
так ні
13. Речення Коли в
людини є народ, тоді вона уже людина є з’ясувальним
так ні
14. Речення Ти кермуй туди
спокійно, де горить мета твоя є підрядним часу
так ні
15. Речення Ми на землі благали Бога, щоб рідний край благословив є підрядним
мети
так ні
16. Речення Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година є підрядним причини
так ні
17. Речення Уже тріпочуть темні крила ночі, де
сонячний промінь зник є
підрядним допустовим
так ні
18. Речення Там, де зорі сяють з–за гори,
над водою гнуться явори є підрядним місця
так ні
19. Речення Сонце привітно світило і гріло,
як воно завжди гріє восени є підрядним способу дії
так ні
20. Речення Надворі було так ясно, що й глянути було трудно, не заплющивши трохи
очей є
підрядним умови
так ні
Завдання 21 - 23 на встановлення відповідності
21. Установіть
відповідність.
1) підрядне місця;
2) підрядне часу;
3) підрядне умови;
4) підрядне причини.
а) Як тільки завесніє, я знову
повертаюсь у село.
б) Щоб зворушити інших, треба самому
бути зворушеним.
в) Пахне хлібом земля, що дала мені
сонце й крила.
г) Повела житами стежка неширока в
поле, де тополя мріє одинока.
д) Кожна робота легка, коли її охоче
робиш.
22. Установіть відповідність.
1) підрядне способу дії;
2) підрядне мети;
3) підрядне з’ясувальне;
4) підрядне означальне.
а) І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела.
б) Калину часто садять біля колодязів, щоб вода здоровою була.
в) Як тільки зійшло сонце, хмари почали розходитися.
г) Робіть так, як уважаєте потрібним і кращим.
д) Людині треба, щоб її робота залишилась після неї самої жити.
23. Установіть відповідність.
Вкажіть схему речення Коли до тебе
прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений
луг.
а) [ ], (коли…), (як…); б) [ ], (як…), (коли…);
в) [,
(коли…), (як…), ]; г) (Коли…), [
], (як…).
24. Доповнити правило, добираючи
необхідні слова з довідки.
Двокрапка у складнопідрядному
реченні ставиться між головною і залежною його частинами перед сполучником або
(1…) словом, якщо друга частина коментує, (2…) зміст першої. Тире ставиться між
частинами складнопідрядного речення з метою сильнішого (3…) і (4…) виділення.
Довідка: 1. вставним, сполучним;
2. розкриває,
заперечує;
3. інтонаційного,
розділового;
4. беззмістовного, смислового.
Немає коментарів:
Дописати коментар