Українська література Ренесансу і бароко
Ренесанс (або доба Відродження) — напрямок у мистецтві, що виник в Італії в ХІV ст. і
поширився в Англії, Франції, Німеччині й інших країнах Європи.
Ідеологічною
основою Ренесансу стали концепції гуманізму
(з лат. humanus — людяний) та реформації
(рух за оновлення церкви). Гуманізм і реформацію об’єднувала критика
середньовіччя та католицької церкви.
Основна риса: у творах
відображено інтерес до практичних знань, а також до матеріально побутового,
соціально-економічного життя людини.
Основна проблема: звільнення людини від
надмірного церковного контролю.
Розв’язання проблеми: з’являються
нові теми, мотиви (побутові, пейзажні, еротичні), ідеалізуються сила,
активність людини. Латина поступається місцем національним
мовам. Наука і мистецтво поступово починають відокремлюватися від
церкви.
Світогляд: змінюється з догматично-церковного на
природничо-науковий. Природа стає предметом наукового дослідження. Ідеал бачиться в усебічно розвиненій особистості людини.
Уже в ХVІ ст. у європейських культурах на зміну
Ренесансові приходить бароко — один з
реалістичних стилів. Бароко (від італ. barocco — вибагливий, химерний) склалося в Європі в умовах перехідної
доби від феодального до капіталістичного ладу (ХVІ–ХVІІ
ст.).
Основна риса: у творах мистецтва цієї епохи світ відображається у
протиставленні матеріального і духовного, емоційного і раціонального,
природного і божественного.
Основна проблема: пошук відповіді на питання: у чому
полягає справжня свобода людини — у її гідності, громадських правах чи
матеріальній незалежності.
Розв’язання проблеми: повернення
до середньовічних традицій. Використання релігійних мотивів. Ускладнення
форми творів.
Світогляд: природа — шлях
до Бога. Життя людини уявляється залежним від випадку, зовнішніх
впливів, від природи.
Теми для своїх творів письменники брали із сучасного
їм життя і в основному правдиво відображали його. Для художнього відтворення вони
добирали з навколишньої дійсності відповідний матеріал: трагічні події, вияви
страждання людей від урядових утисків, чиновницького беззаконня,
невлаштованості побуту, різних невдач тощо.
Герої цих творів — вихідці з усіх станів суспільства,
але, як правило, позначені психічною неврівноваженістю, хворобливими або
низькими пристрастями, пройняті настроями приреченості.
Для композиції творів бароко характерні динамічність,
напруженість розвитку подій, ускладненість сюжету і разом з тим слабкість
зв’язку між його частинами, несподівані повороти дії, раптові переходи від
однієї думки до іншої, часом протилежної за змістом, прагнення сполучати
несполучуване: реальне й фантастичне, високе й низьке, прекрасне й потворне,
добро і зло.
- Центральне місце відводиться Богові.
- Релігійне забарвлення всієї культури.
- Присилення ролі церкви й держави.
- Спроба з’єднати античність із християнством.
- Культ «сильної та вищої людини» для служби Богу.
- Рухливість, динамізм, потреба в русі, зміні, трагічному напруженні та катастрофі.
- Пристрасть до сміливих комбінацій, до авантюри, чудернацького, незвичайного.
- Не лякається найрішучішого натуралізму, зображення природи в її суворих, часто неестетичних рисах.
- Поруч із зображенням повного життя є й закоханість у тему смерті.
- Стилістичні риси: прагнення перебільшення, гіперболи, антитези, метафоричність мови, переобтяженість формальними елементами.
- Полемічна література (твори І. Вишенського).
- «Низькі» комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, «різдвяні» й «великодні» вірші-травестії).
- «Середні», «вищі» жанри — риторична проза (Клірик Острозький, Мелентій Смотрицький, Кирило Транквіліон-Старовецький).
- Епіграматична поезія (Лазар Баранович, циклізований збірник Климентія Зіновіїва, епіграми Івана Величковського).
- Ораторська проза (проповіді Іонакія Галятовського, Дмитра Туптала, Стефана Дворського).
- Емблематична література (Г. Сковорода в прозових діалогах, віршах унаочнював абстрактні поняття та ідеї).
- Історико-мемуарна проза (риси «театральності», риторичність опису в «Літописі» Самійла Величка, «Історія русів»).
- Пісенно-інтимна барочна лірика («етикетна» панегірична поезія на честь титулованих осіб, світська лірика, елегія, пісня).
Значення бароко як творчого методу в
українській літературі.
Найцінніші надбання бароко — гуманізм, заглибленість у
внутрішній світ людини, нетерпимість до зла в усіх його проявах, яскравість
викладу художнього матеріалу, динамізм розвитку сюжету, поширення можливостей
зображувально-виражальних засобів, продуктивне словотворення тощо — були
засвоєні митцями наступного часу.
Немає коментарів:
Дописати коментар